Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce lub konfiguracji usługi.
Druga połowa XIX i początek XX w. to burzliwy czas tworzenia środka transportu, który decydował o szybkim rozwoju gospodarki, postępu technicznego, komunikacji osobowej i wielu innych dziedzin nie pomijając sfery militarnej. Dla ponad 30 rodzin związanych więzami krwi z rodziną Wojtczaków z podostrowskich Gorzyc kolej stanowiła podstawowe źródło utrzymania przed I-szą wojną światową, w okresie międzywojennym, a także w okresie powojennej rzeczywistości Polski Ludowej. Zgromadzone przez Pana Jerzego Wojtczaka wszelkie legitymacje, zaświadczenia, książeczki służbowe, dekrety awansowe, nominacje, dyplomy, świadectwa mają wartość nie tylko historyczną, ale przede wszystkim uczuciową. Świadectwem kolejowej pracy pozostają nie tylko instrukcje i zarządzenia, ale także podziękowania, medale czy małe kieszonkowe kalendarze, notesy osobistych notatek np. maszynisty kolejowego z roku 1916, w którym zapisywał on numery prowadzonych pociągów i obliczał swój zarobek. Łza kręci się w oku, mówi Pan Jerzy Wojtczak, gdy biorę do ręki najbardziej osobisty pamiętnik koleżanki mojej matki z ławy szkolnej, w którym zapisane są dedykacje i życzenia z okresu wygnania i ucieczki z rodzinnych Skalmierzyc na dalekie Kresy Wschodnie, a znajdujemy w nim wpisy polskie, rosyjskie i niemieckie. Zupełnie wyjątkową wartość posiadają jednak uratowane przed zniszczeniem pamiątki okresu okupacji niemieckiej. Prawdziwymi relikwiami są listy z obozów koncentracyjnych, korespondencja władz obozowych, okupacyjne kartki zaopatrzeniowe, bilety przejazdowe, dokumenty osobiste - kenkarty, ausweisy i wiele innych o pozornie małej wartości, jednak niosące ze sobą wyjątkową wartość.
List gratulacyjny dla pracownika kolejowego Walentego Michalaka z okazji 25-lecia pracy z 1910 r.Legitymacja pracownika Wincentego Daruli kolei warszawsko-wiedeńskiej z 1914 r.Legitymacja członkowska Związku Zawodowego Kolejarzy (ZZK) Jóżefa JanickiegoLegitymacja członkowska Związku Zawodowego Kolejarzy (ZZK) Jóżefa JanickiegoLegitymacja członkowska Związku Zawodowego Kolejarzy (ZZK) Jóżefa JanickiegoLegitymacja członkowska Związku Zawodowego Kolejarzy (ZZK) Jóżefa JanickiegoDyplom uczestnictwa Stanisława Wojtczaka w Biegu Narodowym z dnia 3 maja 1938 r.Świadectwo moralności Franciszka Kurzajewskiego wystawione przez Wójta Skalmierzyce Nowe z 1929 r.List zastawny Towarzystwa Kredytowego miasta Kalisza z 1925 r.List zastawny Towarzystwa Kredytowego miasta Kalisza z 1925 r.Blankiety biletów z 1928 r.Kolejowe bilety blankietowe z lat 1939-1940Karta tożsamości robotnika kolejowego Antoniego Antczaka z 1920 r.Karta tożsamości kołownika Jana Trzeciaka z 1922 r.Dowód osobisty pracownika stacji Kalisz Wincentego Daruli z 1918 r.Dowody osobiste pracowników kolejowych z okresu okupacji niemieckiej: Władysława Antczaka, Jana Nowackiego i Jana LamperskiegoArbeitskarte (Karta pracy) Kazimierza ZawilakaKolejowe bilety przejazdowe z okresu II wojny światowejKartki zaopatrzeniowe z okresu okupacjiKartki zaopatrzeniowe z okresu okupacjiKartki zaopatrzeniowe z 1946 r.Telegram i gryp Franciszka Wojtczaka z obozu w GusenKoperty od listów Franciszka Wojtczaka z obozu w GusenKoperty od listów Franciszka Wojtczaka z obozu w GusenListy więźnia z obozu koncentracyjnegoPrzepustki z okresu II wojny światowej: Józefa Banasiaka, Stanisława Białka i Henryka AntczakaPrzepustki komendanta radzieckiego dla pracowników stacji kolejowej z 1945 r.Świadectwo egzaminu na maszynistę parowozu Stanisława Wojtczaka z 1948 r.Świadectwo egzaminu na pomocnika parowozu Stanisława Wojtczaka z 1948 r.Instrukcja nauki telegrafowania z 1933 r."Rocznik Kolejarza ZZK na 1949 r.""Kolejarz" z 1928 r."Głos Kolejowca" z 1933 r.Miesięcznik "Kolejowe Przysposobienie Wojskowe" z 1935 r.,Dwutygodnik "Kolejowe Przysposobienie Wojskowe" z 1936 r."Jednodniówka na Dzień Kolejarza" z 12.09.1954 r.